Offentlig upphandling
Offentlig upphandling – Grund
Rollen som upphandlare är komplex och många upplever också att lagstiftningen är krånglig och svårtolkad. För att kunna genomföra lyckade offentliga upphandlingar behöver du ha goda kunskaper om lagens uppbyggnad såväl som det praktiska genomförandet, från behovsanalys till avtalsuppföljning. Genom utbildningen “Offentlig upphandling – grund” får du god förståelse för hela upphandlingsprocessen och kan ta första stegen till lyckade affärer.
Pris
14 999
SEK3 dagar, 09:00 - 15:30
Endast digitalt
- Intyg ingår alltid
- 100% Nöjd kundgaranti
Kontakta mig vid frågor

Edis | Utbildningsrådgivare
Företagsanpassat
Vi kan anpassa den här utbildningen efter ert företag och behov.
Kontakta oss så berättar vi gärna mer.
Om utbildningen
Under denna utbildning får du grundläggande kunskaper om hur du genomför en offentlig upphandling. Du får lära dig alla steg genom hela upphandlingsprocessen och hur du går tillväga för att skapa lyckade affärer i praktiken. Under utbildningen får du ta del av både teorigenomgångar och konkreta övningar så att du efter utbildningen har fått en bra grund för att lyckas med att göra en korrekt och lyckad upphandling från början till slut.
Kursinnehåll
Dag 1
Magnus Nilsson
Introduktion till lag (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU
Allmänt om upphandlingsregelverket
- Lagens syfte, innehåll och tillämpningsområde
- Allmänna bestämmelser, bl.a. principerna för offentlig upphandling
- Tröskelvärden, direktupphandlingsgräns och beräkning av upphandlingens värde
- Rättsmedel och upphandlingsskadeavgift
Upphandlingsförfaranden
- Tillämplighet och val av förfarande
- Hur regleras genomförandet av förfarandena och hur går de till?
Olika krav och kriterier
- Upphandlingsdokumentens innehåll
- Uteslutningsgrunder, kvalificeringskrav och krav på upphandlingsföremålet
- Tilldelningskriterier och utvärdering
Övriga regleringar i urval
- Annonsering, frågor och svar, förtydliganden
- Tillvägagångssätt vid prövning och utvärdering
- Underrättelse om beslut och dokumentation
Dag 2
Heidi Karlander
Anskaffningsprocessen
- Från behov till avtalsuppföljning, vilka delar ingår?
- Vad kan påverka tidsplanen?
- Målet med upphandlingen
Upphandlingsdokumenten
- Hur kan du skapa ändamålsenliga upphandlingsdokument?
- Att tänka på vid kravställning
- Hur får du fler anbud i upphandlingar?
Utvärdering
- Introduktion till utvärderingsmodeller
- Vad behöver framgå av en utvärderingsmodell?
Dag 3
Magnus Nilsson
Ramavtal
- Vad är ett ramavtal?
- När är ramavtal lämpliga att använda?
- Olika ramavtalsmodeller – och dess för och nackdelar
- Avrop genom förnyad konkurrensutsättning
Avtalsvillkor
- Viktiga avtalsvillkor
- Så skapar du ett avtal som säkerställer en bra leverans
Upphandlingsetik
- Vad innebär reglerna om jäv, mutor och bisyssla?
- Att tänka på vid offentlig upphandling
Denna kurs hålls genom ett samarbete med SIPU
Kommande kurstillfällen
Digital utbildning i realtid
5 maj - 7 maj, 07:00 - 13:30
Platser kvar
Bevaka nya datum
Fyll i din e-post så skickar vi ut uppdateringar om när nya datum för den här utbildningen finns tillgängliga.
Vanliga frågor
Vad är certifiering?
Du har möjlighet att bli certifierad på utvalda kurser. Det innebär att du får ett certifikat som validerar och styrker att du inte bara genomgått kursen utan att du även blivit certifierad. För att bli certifierad så får du efter genomförd utbildning en länk till ett prov som består av 15-20 frågor med 3-4 svarsalternativ till varje fråga.
För att få godkänt och bli certifierad så krävs 50% rätt svar. Dukan kan göra om provet 3 gånger.
Att göra Certifieringen kostar 2999 kr extra utöver kursen. Kostnaden läggs på samma faktura som för din kursavgiften.Att få ett certifikat som validerar dina kunskaper från utbildningen stärker ditt CV och är en värdefull handling för din yrkeskarriär.
Certifikat vs Diplom
Man får diplom som styrker att man deltagit på kursen. Det får alla som deltar på våra kurser. Certifierad innebär att man erhåller ett certifikat som validerar att man genomfört utbildningen med godkänt resultat genom en tentamen efter utbildningen. Ett certifikat är en värdehandling till skillnad från ett diplom.Vad gäller vid förhinder?
– Anmälan är bindande.
– Vid eventuella förhinder kan platsen överlåtas till en kollega från samma organisation, alternativt byta till ett annat kurstillfälle eller erhålla ett värdebevis som motsvarar kursavgiften.
– Vid förhinder eller byte av kurstillfälle senare än 14 dagar innan kursstart debiteras en ombokningsavgift på 1 999 kr. Ombokningsavgiften består av administrativa kostnader samt ej avbokningsbara kostnader förknippade med kurstillfället som ligger utanför Offentliga Utbildningars regi.
Inställda kurser
Anmälan är bindande och vid eventuella förhinder kan platsen överlåtas till en kollega från samma organisation, alternativt byta till ett annat kurstillfälle eller erhålla ett värdebevis som motsvarar kursavgiften
Vad ingår i utbildningen?
– Digitalt kursmaterial och intyg.
– Förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika ingår i våra kurspaket för fysiska utbildningar om inget annat anges. Gäller ej halvdagskurser.
Hur meddelar jag specialkost?
Speciella önskemål om kost eller allergier meddelas i samband med din kursanmälan. Det går även bra att kontakta anläggningen direkt.
Skickar ni e-faktura?
Vi skickar endast e-fakturor och uppgifterna vi behöver för att kunna skicka en faktura är: organisationsnummer, arbetsställe och referens.
Ingår övernattning?
Övernattning ingår inte i kursavgiften, utan bokas på egen hand. Ta gärna kontakt med oss för att få tips om var ni bor förmånligast och närmast våra kurslokaler.
OBS att boka “ej avbokningsbara” eller “ej ombokningsbara” resebiljetter eller hotellrum sker på eget ansvar. Det går alltid att kontakta oss för att stämma av hur bokningsläget ser ut. För mer info maila oss på Info@offentligautbildningar.se
Integritetspolicy
Offentliga utbildningar värnar om din integritet, därför vill vi informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Offentliga utbildningar i Sverige AB, org.nr 559071-5123 är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.
Personuppgifter som vi behandlar om dig
De personuppgifter som vi behandlar om dig är kontaktinformation i form av ditt namn, din arbetsrelaterade mailadress, telefonnummer och titel.
Ändamål och rättslig grund för behandlingen av dina personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter till ändamål att direkt rikta erbjudanden om föreläsningar och utbildningar till dig. Denna behandling baserar vi på en intresseavvägning. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter är för att kunna tillhandahålla dig med relevanta erbjudanden och information om de utbildningar som vi anordnar baserat på din anställning.
Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Dina personuppgifter kan komma att delas med aktörer för administrativa tjänster som behandlar personuppgifter för vår räkning, s.k. personuppgiftsbiträden. I de fall en leverantör behandlar era uppgifter finns det ett biträdesavtal som garanterar säker hantering av dina personuppgifter.
Överföring av personuppgifter till tredje land
Vi och våra leverantörer och samarbetspartners behandlar endast dina personuppgifter inom EU/EES.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar aldrig dina personuppgifter under en längre tid än vad som är tillåtet enligt tillämplig lag, förordning, praxis eller myndighetsbeslut. Personuppgifter som behandlas för att vi har rätt att göra så enligt en intresseavvägning kan vi dock komma att spara dina personuppgifter under en längre tid i enlighet med nedan.
För kunder behandlas dina personuppgifter till dess att du meddelas oss att du inte längre önskar få våra utskick om aktuella utbildningar då behandlingen upphör omedelbart.
Dina rättigheter
I enlighet med gällande dataskyddslagstiftning har du rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig samt rätt att begära rättelse av dina personuppgifter.
Under vissa förutsättningar har du även rätt att begära radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling. Du har även under vissa förutsättningar rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig.
Om du skulle ha några klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till svenska Datainspektionen eller annan behörig tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över företags hantering av personuppgifter.
Kontakta oss
Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan eller annars vill komma i kontakt med oss med anledning av vår behandling av dina personuppgifter kan du göra detta genom att kontakta via e-post info@offentligautbildningar.se
______________________
Denna information om behandling av personuppgifter fastställdes av Offentliga utbildningar i Sverige AB
den 27-02-2018
Därför ska du boka denna kursen
En av de främsta anledningarna till att delta i en kurs är för att lära sig något nytt. På denna utbildningen får du möjlighet att:
- Förbättra dina karriärmöjligheter: Om du vill utveckla din karriär, kan en kurs vara till hjälp för att förbättra dina färdigheter och kunskaper inom ett specifikt område. Detta kan öka dina möjligheter att avancera eller byta karriär.
- Nätverka med andra människor: Kursen ger dig möjlighet att träffa människor inom ditt område som delar dina intressen eller yrkesmässiga ambitioner. Detta kan öppna upp för nya möjligheter och kontakter.
- Hålla dig uppdaterad: Vissa yrken och branscher förändras och utvecklas snabbt. Genom att delta i en kurs kan du hålla dig uppdaterad om de senaste trenderna och utvecklingen inom ditt område.
- Få personlig utveckling: En kurs kan hjälpa dig att utveckla din självkänsla, självmedvetenhet och personliga förmågor. Det kan också hjälpa dig att hantera stress och öka din mentala hälsa.
Bevaka liknande utbildningar
Vi skickar dig information om liknande utbildningar som du kanske också är intresserad av att delta på.