Skip to main content
förhandling

Tips

12 sätt att förbättra dina kommunikationsfärdigheter på arbetsplatsen

28 dec. 2023

Att kommunicera effektivt på arbetsplatsen är en färdighet som kan tränas. Det innebär att det finns steg du kan ta för att stärka dina förmågor. Vi har samlat 17 tips för att ge handlingsbara steg du kan ta för att förbättra alla områden av kommunikationen på arbetsplatsen.

1.Lägg undan distraktioner.

Att förbättra dina övergripande kommunikationsförmågor innebär att vara fullständigt närvarande. Lägg undan allt som kan distrahera dig, som din telefon. Det visar andra att du lyssnar respektfullt och hjälper dig att svara genomtänkt på samtalet.

2. Var respektfull.

Var medveten om andra människors tid och utrymme när du kommunicerar med dem. Tacka dem för deras tid, håll presentationer inom deras angivna tidsgränser och skicka skriftliga kommunikationer, som e-post, under rimliga arbetstider.

3. Vara mottaglig för feedback.

När du arbetar med att förbättra dina kommunikationsfärdigheter kan du be dina kollegor om feedback om områden där du kan utvecklas ytterligare. Försök att integrera deras feedback i ditt nästa samtal, idéutbyte eller videokonferens.

4. Prioritera interpersonella färdigheter.

Att förbättra interpersonella färdigheter – eller din förmåga att samarbeta med andra – kommer att påverka sättet du kommunicerar med dina kollegor, chefer och andra. Interpersonella färdigheter handlar om teamwork, samarbete, emotionell intelligens och konfliktlösning och går ofta hand i hand med kommunikation.

Tips för skriftlig och visuell kommunikation
Skriftlig kommunikation och bildspråk har mycket gemensamt eftersom du använder externa medier för att dela information med en publik. Använd tipsen nedan för att förbättra både skriftlig och visuell kommunikation.

5. Var konkret och specifik.

Att hålla sig till budskapet är viktigt. Använd förkortningen BRIEF (bakgrund, anledning, information, avslut, uppföljning) för att vägleda din skriftliga eller visuella kommunikation. Det är viktigt att hålla ditt budskap tydligt och koncist så att din publik förstår din poäng och inte går vilse i onödiga detaljer.

6. Anpassa ditt budskap till din publik.

Din kommunikation bör ändras baserat på din publik, liknande hur du anpassar en e-post baserat på vem du skickar den till. På så sätt bör din skriftliga kommunikation eller dina visuella element återspegla din avsedda publik. Tänk på vad de behöver veta och det bästa sättet att presentera informationen.

7. Berätta en historia.

När det är möjligt, inkludera berättelser i dina skriftliga eller visuella material. En historia hjälper till att hålla din publik engagerad och gör det lättare för människor att relatera till och förstå ämnet.

8. Förenkla och håll dig till budskapet.

Granska och eliminera allt som avviker från ditt budskap. Ett av de bästa sätten att förbättra kommunikationen är att arbeta med att skapa koncisa och tydliga samtal, e-postmeddelanden och presentationer som är fria från fel.ch konfliktlösning, och går ofta hand i hand med kommunikation.

Tips för muntlig kommunikation
Kom ihåg att muntlig kommunikation sträcker sig bortom bara det du säger till någon annan. Använd tipsen nedan för att förbättra dina tal- och lyssningsfärdigheter.

9. Bli av med fyllord.

För att förbättra ditt samtal, arbeta på att eliminera fyllord som “eh” och “hm”. Börja lyssna efter dessa fyllord så att du kan använda dem mindre och kommunicera med mer självsäkerhet när du talar. Ofta används dessa fraser för att fylla tystnaden, vilket är en naturlig del av samtal, så försök att omfamna tystnaden istället för att fylla den.

10. Ställ frågor och sammanfatta den andra personens huvudpunkter.

Att vara en aktiv lyssnare innebär att ställa relevanta frågor och upprepa delar av samtalet för att visa att du förstår en poäng. Lyssnande gör kommunikationen till en tvåvägsgata, och att ställa frågor är en stor del av det.

11. Var beredd på olika svar.

Lyssna utan att döma. Det är målet för varje samtal, men särskilt om du hör svar som är oväntade eller skiljer sig från vad du förväntar dig. Lyssna öppet på personen, var medveten om din kroppsspråk och avbryt inte.

12. Se till att du förstår.

Innan du avslutar ett samtal, ta en stund att ställa några uppföljningsfrågor och sammanfatta sedan samtalet. Du kan avsluta genom att upprepa det du har hört dem säga och bekräfta att du förstår nästa åtgärder.

 

Bonustips: Boka våra kurs i Förhandlingsteknik. Kursen passar för alla som behöver argumentera för sin sak i olika sammanhang.

Fler artiklar